100.000 banen creëren voor mensen met een arbeidsbeperking. Klinkt als een simpele afspraak in het Sociaal Akkoord, maar is in de praktijk best een uitdaging. Het project ‘Op naar de 100.000 banen’ informeert en inspireert werkgevers rond deze Banenafspraak. Hoe maak je duidelijk dat het hier gaat om mensen en meerwaarde, en niet om wetten en procedures? Dat werkgevers er zelf echt iets aan hebben? Al vroeg in het project dachten we mee over de communicatiemiddelen, de tone of voice en de juiste boodschap. Met de werkgever in de marktsector als afgebakende doelgroep is duidelijk dat de communicatie to the point, relevant en praktijkgericht moet zijn.
Van flyer tot ludiek evenement
In het kleine projectteam van ‘Op naar de 100.000 banen’ coördineerden wij de communicatie. Het project is een initiatief van werkgeversorganisaties VNO-NCW, MKB en LTO en zet zich gedurende ten minste zes jaar enthousiast in om de Banenafspraak op de kaart te zetten. In de Malietoren in Den Haag met uitzicht op zee, niet verkeerd dus. Niet dat we vaak uit het raam keken. Want zoals gebruikelijk bij hectische opdrachten begon het in september 2015 met het verzoek om binnen twee weken een flyer, Twitteraccount en een webportal uit de grond te stampen. Inclusief traffic met vormgever en webbouwer. Daarna kwam er ruimte om de website uit te bouwen met storytelling, en woestere ideeën te ontwikkelen. Van ludieke fotomomentjes en tweets tot speelse workshops en een uniek mega-evenement op 35 plaatsen in het land. Als een projectlid opperde ‘maar kunnen we dan niet ook…’ dachten wij al: dit gaat een creatieve invulling van de communicatie opleveren!